zondag 8 november 2009

Zuurkoolschotel uit de oven


Mijn liefste vind zuurkool vaak 'te zuur' als ik er dus een gewone stamp van maak dan zit hij te gruwelen. Daar heb ik nu gelukkig de oplossing voor. Ik was de zuurkool of ik gebruik het vocht van de ananas zodat het allemaal wat zachter en zoeter wordt. Zelf houd ik wel van de zure zuurkool (what's in a name!) maar voor degene die minder fan zijn is dit misschien een idee.

Op een oud weblog vond ik dit recept en ik moest hard lachen. Ik maak namelijk mijn schotel altijd op deze manier!! Waarom zou ik dan hier (het zoveelste) dit recept typen? Nou omdat ik het altijd met alleen spekjes maak. Mijn liefste heeft er het liefste zoveel mogelijk vlees in dus die versie met gehakt komt hier ook langs. Als je trouwens die ananassen er zo niet mooi op vind dan kun je ze er gewoon in stukjes doorheen doen.

Laatst kwam hij met het idee om ook rookworst er in te doen en toen moest ik toch even op de handrem. Alhoewel ... als je de rookworst in plakjes snijdt en er in plaats van de spekjes of het gehakt doorheen doet dan is het ook wel weer een toppertje. Ook kun je de stukjes worst bovenop doen tesamen met de ananasringen. Kortom inspiratie op het net genoeg voor zuurkoolschotels (zie ook eerdere bericht over ovenschotels). Ik geef je hier toch maar m'n topper en ik zou zeggen klik hier eens op om voor jezelf te kijken waar jij fan van wordt.

Hier is de mijne:

Ingrediënten

- zuurkool
- gehakt
- uien
- spekjes
- ananasschijven
- aardappels
- roomboter en melk voor de aardappelpuree
- peper en zout

Bereidingswijze
Zet de aardappels op en laat ze goed doorkoken zodat je er puree van kan maken. Bak de spekjes uit en leg ze apart. Bak het gehakt en kruid het naar eigen smaak (met chili con carne kruiden is lekker). Bak er een paar uien in mee. Verdeel de koude (gewassen of ongewassen) zuurkool op de bodem van je ovenschaal. Verdeel daarover de spekjes en het gehakt. Maak je aardappelpuree met een flinke klont boter en melk. Pak een spatel en spatel de puree in elke hoek van de ovenschaal. Als alle randen gevuld zijn werk je naar binnen. Duw de ananaschijven in de puree. Als je het lekker vind kun je ook nog geraspte kaas door de puree doen.
25 minuten in een hete oven. Lekker als het buiten fink koud is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten