maandag 23 november 2009

Gourmetten


Nu ik mijn raclette-recept heb gegeven is het logisch dat hier mijn gourmet-recept volgt. Voor grote groepen gourmetten kun je gewoon naar de slager of de super en dan haal je zo'n pakket en dan ben je klaar. Ook zag ik laatst bij de Aldi een gourmet-pakket van een kilo, misschien dat ik die eens ga proberen. Maar dit recept kan ook voor grote groepen. Het is in ieder geval supervoordelig én ik vind het veel smakelijker dan de voorverpakte paketten. Je staat wel iets langer in de keuken, maar ik heb het idee dat als ik met familie ga gourmetten we toch met de hele groep staan te snijden en te hakken dus dan kan dat vlees er ook nog wel bij. Maak ik het met manlief, dan vries ik de rest in porties in en dan kunnen we gourmetten wanneer we willen, ook door de week en dat vind ik juist zo leuk aan dit zelfverzonnen recept. Dan snijden we wat tomaat, wat paprika, bakken een broodje en het vlees, rood wijntje er bij en dan zijn we gezellig op een doordeweekse dag aan het smikkelen.

Ingrediënten
Vlees:
- halve kilo rundergehakt

- halve kilo kipfilet
- 2 biefstukjes
- pittige worstjes (merguez)
- bacon
- filetlapjes

Voor er bij:
- paprika in reepjes
- tomaat in plakjes
- ui in ringen en gesnipperd
- dé kruidenboter
- salade
- stokbrood
- gekookte aardappel in stukjes
- champignons in plakjes
- courgette in plakjes
- sausjes (zie idee bij de mosselsausjes en de cocktailsaus van het broodje gezond smaakt er ook lekker bij)
- peper en zout uit de molen zet je op tafel

Bereidingswijze

Snijd de groenten, bak het stokbrood af en dek de tafel. Kruid de ene helft van het gehakt en maak er kleine balletjes van. Kruid de andere helft van het gehakt met peper en zout en maak van die helft ook balletjes. Druk de balletjes plat in je hand na het rollen, dat bakt sneller en makkelijker. Van de andere helft maak je rolletjes en daar doe je de reepjes bacon omheen (vooral mijn moeder is dol op blinde vinken bij het gourmetten). Knip de kipfilet in stukjes zo groot dat ze makkelijk in het pannetje passen maar ook weer niet te groot zijn. Over het knippen trouwens het volgende; een schaar zijn eigenlijk 2 messen aan elkaar verbonden. Schaf voor jezelf bij een kookwinkel een schaar aan van een goed merk en knip je kip en je biefstuk voortaan en je zal nooit meer anders willen. Ik weet niet meer van wie ik het idee heb maar mij zie je niet meer staan klungelen met een mes door de pezen van kip of biefstuk. Goed, weer verder met het recept. Knip de worstjes in 3 stukjes (of koop kleine) en de filetlapjes kunnen ook wel doormidden geknipt. Knip uiteraard de kip als laatste als je alles bewerkt. De schaar gaat trouwens na gebruik altijd direct de vaatwasser in. Schik de vleesjes op borden en zet ze pas op het einde op tafel.

De groenten hierboven zijn uiteraard naar keuze. Houd er iemand bij jullie thuis niet van courgette of iets dergelijks, dan neem je dat uiteraard niet! Wij plukken hier thuis doordeweeks wat we in de koelkast hebben. Manlief is fan van paprika en ik van tomaat, die hebben we dus altijd wel in huis.

Wij gourmetten hier thuis altijd direct op de plaat. Dan heeft iedereen lekker veel ruimte. We vetten de plaat alleen aan het begin in met een beetje olie op een keukenpapiertje. Het vet van het vlees bakt de rest wel. In de bakjes doen we soms een omeletje of een pannenkoek (leuk voor de kleintjes aan tafel). We eten er trouwens ook wel eens aardappelsalade bij, of huzarensalade kijk maar wat er bij jouw familie goed in gaat.

Als vlees kun je uiteraard ook een varkenshaasje in stukjes snijden. Als je dit één keer hebt gemaakt bedenk je vanzelf zoveel variaties, dat ging hier ook zo. In het 'basis' gourmetrecept zit bij ons thuis in ieder geval het gehakt, de kipfilet en de biefstuk. We kopen hier thuis altijd grootverpakkingen gehakt en kipfilet en dat vriezen we in zakjes van 200 gram in. Eerst knippen we de kipfilet en die blokjes vriezen we in. Het gehakt doen we gekruid en ongekruid ook in porties in de vriezer en dat biefstukje kan in z'n geheel. Als het dan ontdooid is dan knip ik het in 4-6 stukjes en ben ik klaar.

Om een vet huis te voorkomen zetten wij hier het gourmetstel pas laat aan. Het is namelijk snel warm. Ook gaat het zodra de laatste stukjes vlees in zicht zijn uit want op de hitte kun je nog prima even iets bakken. Gelukkig hebben we een raam naast de eetkamertafel, zet anders gewoon de deur open als je het teveel wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten