maandag 2 november 2009

Snelle én langzame erwtensoep

Van mij mag de winter losbarsten. Ik vind het al hardstikke koud buiten en bij mij is de trek naar stampotten, dikke truien, open haard, sinterklaas, skiën en ga zo maar door, losgebarsten. Als ik dat dan heb, laat ik het dan ook maar gelijk goed doen; dus met erwtensoep!

Voorheen stond ik daarvoor eeuwen in de keuken te klungelen met grote botten met vlees, grote winterwortelen, veel groenten en een hoop gedoe. Omdat ik geen eeuwen de tijd heb maar de erwtensoep uit een blik echt niet te knagen vindt wil ik hem toch graag zelf maken (en dan nog een beetje invriezen) ben ik echt dolblij met dit recept. Ik ben er zelfs zo'n fan van dat ik hem nooit meer op de 'ouderwetse' manier maak. Maar ik vind dat eenieder zelf mag kiezen wat hij of zij graag wil maken. Daarom zal ik hieronder de beide recepten geven. Dan mag je lekker zelf uitmaken wat jouw favoriete recept gaat worden! Het oude recept is echt van grootmoeder, dus die schreven in die tijd alleen de ingrediënten op en dan moest je het verder maar uit zoeken. Daar kun je echter wel soep voor 12 man van maken. Bij de nieuwe staat er gelukkig wel wat meer uitleg bij, dit is voor een pan vol.

The old slow way:

Ingrediënten
1 + 1/2 pak spliterwten
1 grote knolselderij
5 preien
1 winterwortel
1 kg ribbeltjes
1 rookworst of meer
4 bouillonblokjes runder
2 kruidenbuiltjes (honig)
stukje gerookt spek
peper en zout

Bereidingswijze
eerst ribbetjes, bouillonblokjes, kruidenbuiltjes 1 uur laten trekken
dan : spliterwten, knolselderij, winterwortel, prei erbij. Dit weer laten pruttelen ongeveer 1 uur. Alles is dan zeer zacht.

De ribbetjes eruit en het vlees van het bot afhalen.
peper en zout erbij op smaak, rookworst het aller laatst erbij.



The new fast way: (mijn favoriet!)

Ingrediënten
1,5 uien, 1 zak spliterwten (500gram), 3 bouillonblokjes, 1 grote schouderkarbonade of 2 kleine, 25 gram margarine, 1 zakken soepgroente, 1 grote aardappel of 2 kleine in blokjes gesneden, evt. 1 wortel in kleine plakjes, 1 rookworst van Unox, eventueel zout en peper.


Bereidingswijze
Bak de in ringen gesneden uien samen met de schouderkaronades in de margarine. Zorg dat het vlees gaar gebakken is en de ui iets meer dan glazig.

Vul de pan met 1,5 liter kokend water (uit de waterkoker). Kook het water en voeg de bouillonblokjes de spliterwten en de karbonade toe. Later ook 2/3 van de soepgroente en de grootste stukken aardappel toevoegen.

Zodra de spliterwten voldoende uit elkaar gevallen zijn de karbonades met de vleesvork eruit vissen en het vlees van het bot in kleine stukjes snijden. De pan van het vuur nemen en de erwten met de staafmixer gladmixen.

Zet de pan terug op het vuur en zet het vuur zo hoog dat de soep pruttelt, wel goed roeren. Voeg de groente toe (rest soepgroente + evt. wortel), de kleinste stukjes aardappel en de worst in plakjes. Na 10 minuten de kleine stukjes schouderkarbonade er bij. Nog 10 minuten laten koken. Klaar!!


Voor beide recepten geldt dat je de spliterwten uiteaard eerst een paar uur kan laten weken, dat scheelt zeker in de bereidingstijd. Ook over de staafmixer ontstaan soms discussies. Dat is uiteraard ook je eigen keuze. Ik vind dat het een mooie, gladde en romige soep geeft. Lekker met roggebrood en katenspek.
Bij het eerste recept haak ik tegenwoordig al af als ik 5 preien zie.. pff wat een werk. Maar goed, suit for yourself!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten