woensdag 6 januari 2010

Surinaamse roti


Roti, een gerecht met kip, Surinaamse kerrie, kousenband, ei en aardappel. Als je het nog nooit gegeten hebt dan weet je niet waar ik het over heb. Maar als je je hart verloren hebt, dan vind je hier het recept. Over dit recept hoef ik geen discussie want ik heb het van een Surinaamse vriend zijn moeder. Toen ik voor het eerst het recept las dacht ik pfffff! Maar inmiddels heb ik het al vele malen gemaakt en het is supersimpel. Je gooit alle ingredienten op de juiste volgorde in een pan en laat het 2-3 uurtjes op een zacht pitje gaar worden en klaar!! De volgende dag smaakt het bij ons (net als erwtensoep) nog lekkerder.


Om dit recept te laten slagen moet je 2 dingen doen. Je gaat naar de toko en haalt daar kerrie. Denk nou niet, dat spul heb ik ook in een potje want in de kerriewereld zijn er vele smaken. Je haalt hindoestaanse kerrie (massala surinami) en anders vraag je het bij de toko, of je gaat naar een andere toko, maar je moet deze hebben. Lees anders maar verder.... Koop als je nog bent blijven hangen ook gelijk de rotivellen (pannekoekjes) bij de toko. Meestal liggen ze in de diepvries maar ze verkopen ze ook vers. Als je het echt officieel wil doen kun je ook de kousenband en spitskool meenemen. De kousenband vervang ik vaak voor haricots vert (uit de diepvries) of verse. Nu rond deze tijd is er weer volop spitskool dus ik sla meestal een berg in en na het blancheren heb ik kleine zakjes gevuld met spitskool en kousenband. Je kunt trouwens de rotivellen ook zelf maken, maar dan sta je echt heel lang in de keuken.. dat vind ik net een stapje te ver en een berg gedoe.

Verder is de volgorde van het bereiden belangrijk. Ik gooide eerst alles door elkaar, maar dat heeft wel een bepaalde belangrijke volgorde. Genoeg gekletst hier het recept.

Ingrediënten

- 4 kippendrumsticks of 2 kippendijen (met koksmes door midden hakken zodat je 4 delen kip krijgt)
- 2 uien
- 5 tenen knoflook geplet (evt doormidden gesneden)
- 1 zakje soepgroente
- 1 blikje tomatenpuree
- 2 kippenbouillonblokjes
- 3 á 4 eetl. hindoestaanse kerrie (massala surinami)
- 4 flinke aardappelen

- driekwart liter kokend water
- 2 eetl. Sambal of gesnipperd pepertje/madam Jeannette peper
- olie en boter
- gekookte eieren
- kousenband/haricots verts
- spitskool

Bereidingswijze

Haal (als je dat wil) het velletje van de kip. De kippendijen kun je met een koksmes door midden hakken zodat je 4 delen kip krijgt. Verwarm olie en boter in een pan. Bak de kip hierin om en om bruin. Haal de kip uit pan en bak in het overgebleven vet de ui tot deze zacht is, halverwege de knoflook en als die zacht is doe je daarna de soepgroente er bij. Voeg de tomatenpuree toe, de bouillonblokjes en tot slot de kerrie toe. Nu plakt alles in de pan aan elkaar en met zacht vuur heel even in laten trekken. Doe de gebakken kip er weer terug in. Kook het water in de waterkoker. Voeg de in tweeën gesneden aardappelen. Vul de pan aan met water tot het gerecht helemaal onder water staat. Laat dit minimaal 1½ uur zachtjes pruttelen. Pel de hardgekookte eieren en voeg ze toe in de pan. Laat nog een half uur op zacht vuur staan (wel regelmatig roeren). Serveer met de roti, gekookte spitskool en gekookte kousenband.

Tips
Je kan er ook twee handjes bevroren boontjes bij doen zodat ze in de roti verwerkt zitten. Dat doe je gelijk met de aardappelen. De spitskool? Die kun je fijn snijden en kort koken, een minuut of 5 totdat ze zacht is en in het kookvocht kook je daarna de eieren (handig!). Dit doe ik allemaal tussendoor en de spitskool en de rotibladen verwarm ik in de magnetron of oven voordat de roti gaar is. De leukste tip is dat als je de afzuigkap niet aan zet je hele huis heeeeerlijk naar de roti ruikt!!!

26 opmerkingen:

  1. ben éénmaal geen keukenprins, maar ik wil dit wel tot een experiment uitproberen en kijken ofdat het me allemaal lukt.
    en heel belangrijk lekker smaakt!

    want ik hou van lekker koken en vind dat lekker eten erg belangrijk is en met liefde gemaakt moet worden, want het maakt je optimistisch en vrolijk.( naar mijn mening )

    nu nog aan mij de taak om dit uit te voeren hahaha.
    maargoed ik ga mijn best doen om het tot een geheel geslaagd recept te maken!

    met vriendelijke groet,

    adie

    ( bedankt voor je op i-net gezetten recept, dat scheelt wel voor mensen die geen wonderkoks zijn hahaha )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed recept, alleen zou ik nooit madame jeanet peper vervangen door zomaar sambal. De surinaamse peper geeft de kenmerkende smaak aan het gerecht en kan vind ik niet worden weggelaten of vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na veel zoeken naar het typische roti kip gerecht zoals ik dit bij de afhaalsurinamer in Utrecht krijg heb ik eindelijk een recept gevonden dat heel goed in de buurt komt. Ik heb het recent gemaakt en we hebben er heerlijk van gegeten. Inderdaad kwam ik erachter dat het aanhouden van de juiste volgorde heel belangrijk is. Ook voor een beginnende kok of een kok met twee linker handen is dit recept prima te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo lijkt me erg lekker maar voor hoeveel personen is dit recept

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo allemaal, sorry dat ik zo laat reageer maar zit niet vaak meer op de site ;)

    ben het met het madame jeanet verhaal eens, maar heb die niet altijd in huis vandaar ;)

    dit recept is zeker voor 3 á 4 personen, maar mijn ervaring is dat je niet echt in personen denkt maar in hoeveel trek je hebt... roti is geen restaurant-gerecht, iedereen die binnen komt waaien eet er van mee en als het op is maak je gewoon weer een nieuwe pan vol.

    verder dank voor jullie complimenten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prima gerecht lijkt mij. Ik mis echter in je ingredientenlijst de pannekoekjes, kan ja daar ook alledaagse pannekoekjes voor gebruiken als er geen toko bij je in de buurt is ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vroeg me af wanneer de madame jeannette moet worden toegevoegd. Ik zag het ern namelijk niet bij staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beetje late reactie, maar ik krijg helaas geen melding van reacties. De madame jeannette of de sambal gaat er gelijk met de tomatenpuree in. Ik gebruik meestal sambal (potje altijd in huis) en als ik de roti niet pittig genoeg vind, dan doe ik er op het einde nog een theelepel bij. Ik houd inmiddels van flink pittige roti, maar ik vraag altijd de visite of ze van pittig eten houden voordat ik er evt. een extra theelepel bij doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De pannekoekjes is een recept apart. Ik koop meestal de rotivellen bij de toko (in de diepvries maar bij sommige toko's ook heerlijk vers!)

    Als je die niet hebt dan kun je ook tortilla's of gewone pannekoekjes gebruiken, maar de smaak is wel heel degelijk anders. Met rotivellen is het natuurlijk het meest lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai, echt een geweldig recept dit!! Bedankt voor het delen. Heb het nu 3x gemaakt en er gaan zeker nog vele van deze Roti-kooksessies volgen. Ik doe alleen 1,5 kippenbouillonblokje anders vind ik het wat te zout en ik doe ongeveer een kwart adjumapepertje. Lekker!
    Groeten Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te lezen! Er zijn zoveel verschillende pepertjes verkrijgbaar. Traditioneel hoort natuurlijk de madame jeannette hierbij, maar ieder heeft z'n eigen smaak natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Net deze roti gemaakt en ik vind hem heerlijk! Ik heb het zonder de soepgroenten gemaakt. Eindelijk een goed recept voor een heerlijke roti. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gister dit gerecht geprobeerd, was erg goed gelukt! Ben helemaal niet zo een keukenprinses maar dit was makkelijk te maken en smullen! Ik zie alleen het rode peppertje nergens in de beschrijving terugkomen. Of zie ik het over t hoofd? Super bedankt dit te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry ik zie t al peppertje moet bij tomatenpuree erbij! Bedankt!!

      Verwijderen
  14. Ga het dit weekend proberen,mijn vriend is helemaal gek op roti!!! Dus je hoort nog van me

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Handig receptje om ff er bij te pakken! Tip van de Surinamer gekregen: Adjuma kan je gewoon geheel erin doen 1 pp, voor een scherpere variant de Adjuma door prikken met een vork. Denk er wel aan om erna goed je handen te wassen!

    Voor de roti vellen haal ik altijd Chan's rotti mix. 1000gr. haal je makkelijk 6 a 7 vellen uit, en hier in Heerlen kost dat slechts €2,-

    Geen geld dus!

    Succes iedereen met t maken van deze heerlijke gerecht

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hoi waar in de buurt van houten kan ik lekkere roti platen halen die van de supermarkt vind ik net karton namelijk
    en waar haal je Chan's rotti mix zodat ik het zelf kan maken

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Recept ziet er goed uit, maar ik heb nog nooit roti gegeten met soepgroente er in?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Top, heb veel roti recepten bekeken en deze bevalt het beste. Ik heb nu 2 grote pannen staan te pruttelen (4 keer dit recept zeg maar). Ramen staan open, had net de buren bij mij aan het raam wat er zo heerlijk aan het ruiken was.

    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ga dit recept meteen maken vandaag,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk dat dit recept voor roti zo populair is! Ik maak het zelf ook al jaren. De soepgroenten horen er echt in hoor (klein vers zakje uit de supermarkt/koelvak) begrijp dat dit verwarrend kan klinken (want hoort in soep) maar als je ziet welke groenten er in zitten is het heel normaal. Voor mij geeft het veel meer smaak aan de roti, maar uiteraard mag iedereen er zijn eigen variant van maken! Ik houd zelf erg van en sambal en de madame jeanette/verse peper tesamen, maar dat ligt er maar net aan van hoe pittig je houd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wij noemen het soepgroenten. Nederlanders noemen het selderij(met plat blad). Dus NIET de soepgroenten die je in de soep doet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. thanks for share!!! really nice web site i will bookmark this

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben dit recept 4 jaar geleden tegen gekomen en vanaf dat moment eten wij dit toch wel geregeld.. super lekker en heel erg makkelijk.... dank je wel voor het delen... :D

    maar zijn de soepgroenten nou de groenten die wij Nederlanders in de soep doen en in het koelvak liggen? of is het zoals hierboven staat selderij? het staat nu te pruttelen met de soepgroenten zoals wij Nederlanders het kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk bedoel ik een zakje Hollandse soepgroenten waar wortel, prei en bloemkool etc in zit. In het originele (Surinaamse) recept zaten deze ingrediënten ook maar dan stond je een hele wortel te snijden en prei etc. dit is vele malen sneller en net zo smakelijk!

      Verwijderen
  24. These are the best surinaamse roti I have seen on web. Avast 2018 Crack

    BeantwoordenVerwijderen