dinsdag 17 november 2009

Feestelijke puddinkjes van limoen

Eigenlijk zou dit een heel zomers toetje moeten zijn. Maar in de zomer eet ik toch eigenlijk altijd andere desserts. Op de een of andere manier asocieer ik dit dessert met de feestdagen. Je kunt het ruim van tevoren maken en na een avond flink tafelen is dit een heerlijke laatste verfrissing. Het leuke is er ook aan dat je zelf kan kiezen hoe groot je de porties maakt. Het is afhankelijk van de glazen, schaaltjes of kopjes waar je dit toetje in stort. Leuk om mee te expirimenteren want hoe kleiner de vorm hoe meer toetjes en als je geluk hebt hou je er nog een over voor de volgende dag!

Geen paniek als je geen limoen hebt, ik gebruik dan gewoon citroen. Zelfs als ik geen verse citroen of limoen heb durf ik dit toetje te maken. Dan gebruik ik gewoon het sap uit een flesje (geconcentreerd) welke je voor een habbekrats bij de super kunt halen. Altijd handig, want kwark of yoghurt heb ik altijd wel in huis. Ook kun je met het fruit varieren. Op de foto zie je de framboos er in zitten (die leg je dan in het glas of kopje voordat je het mengsel er in giet). Ik serveer ze er meestal leuk naast en als ik geen fruit in huis heb dan maak ik een sausje van limoen met honing en dat giet ik er overheen. Anders maak je een sausje van wat jam of diepvriesfruit. Werkt net zo makkelijk en evenveel succes. Voor de feestdagen is dat blaadje munt wel feestelijk, kun je gelijk de mojito's mee maken die je aan je gasten voert als ze binnenkomen. Als je genoeg mojitos maakt dan zit de stemming er al vast snel in!!


Ingrediënten

- 3,5 blaadjes gelatine
- 75 gram poedersuiker
- 0,75 dl limoensap
- 75 gram kwark
- 2,5 dl slagroom
- 1 klein bakje aalbessen, of 1 bakje frambozen, aardbeien, bramen of naar keuze

Bereidingswijze

Week de gelatine ongeveer 5 minuten in koud water. Klop de poedersuiker door de kwark. Sla de slagroom bijna stijf. Knijp de gelatine uit en los deze op in 2 eetlepels kokend water (van het vuur af) tesamen met de limoensap. Meng de gelatine door het kwarkmengsel. Meng de slagroom er voorzichtig doorheen. Spoel de vormpjes om met koud water. Schenk het mengsel in de vorm en laat ze in ca. 4 uur opstijven. Stort de puddinkjes op gebaksbordjes of wat grotere (ontbijtbordjes) en garneer met de vruchten eventueel nog wat toefjes stijfgeslagen, gezoete slagroom naar keuze.

Krijg je de puddinkjes moeilijk uit de vormpjes houd dan het vormpje heel even in heet water of duw met je vingers het puddinkje uit het vormpje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten