zondag 25 oktober 2009

Lekkerste marinade voor ribkarbonades (koteletten)



Deze marinade heb ik min of meer zelf verzonnen en sinds ik deze maak, maak ik hem eigenlijk nooit meer anders. Ik heb alle kruiden op dezelfde plek staan in m'n kastje (bij elkaar) en als ik dan ga marineren gooi ik ze allemaal in een schaal bij elkaar en kom ik tot dit overheerlijke resultaat. Het lekkerste vind ik het ook uit de grillpan en je snapt wel dat ik deze marinade bij de BBQ ook niet oversla.
Koteletten van de grill met een heerlijke zelfgemaakte marinade maak je als volgt:

Ingrediënten

- plantaardige olie
- balsamico azijn (een goede beetje dikke) gebruik 1/3 of 1/4 deel van wat je aan olie hebt
- peper en zout
- knoflookpoeder
- uienpoeder
- paprikapoeder
- honing
- ketjap

Bereidingswijze

Meng alles door elkaar met een garde en doe er de koteletten bij. Als de honing niet vloeibaar genoeg is zet hem dan heel even in de magnetron. Het scheutje ketjap doe ik meer voor de mooie donkere kleur dan voor de smaak. Zorg dat je grillpan zo heet is dat hij gaat walmen en grill je koteletten in no-time heerlijk gaar!!

Het meeste gebruik ik de marinade voor ribkarbonades (ook wel koteletten genoemd), varkensfiletlapjes. In Amerika noemen ze ze porkchops en daar smullen ze er ook op deze manier van (koningen van de grill). Mocht je nu niet weten welke soorten vlees dit zijn kijk dan eens op www.vlees.nl daar staat bij het onderwerp 'vraag en antwoord' een tabje met een vleesABC waar je ze kunt herkennen. Als je dan de volgende keer bij de slager of in de supermarkt staat dan weet je zeker wat ik bedoel.
Mocht je trouwens geen knoflook- en uienpoeder in huis hebben dan kun je deze uiteraard ook weglaten of vervangen door de vers, fijn gesnipperde variant. Als je het vlees een paar uur van tevoren marineert is het nóg lekkerder!


n.b.
Naar aanleiding van wat vragen over dit recept staan hieronder enkele hoeveelheden voor de marinade.
- 50 ml olie
- 20 ml balsamico-azijn
- theelepel honing
- theelepel ketjap
- theelepel paprikapoeder
van alle andere kruiden 1 mespunt
mocht je marinade wat 'droog' in je schaal er uit zien dan kun je er altijd wat olie aan toevoegen. Ik gebruik trouwens meestal zonnebloemolie.

11 opmerkingen:

  1. Wel handig als er wat aanduidingen voor de hoeveelheden bij zouden staan.....Durf er zo niet aan te beginnen!(Gebruik 1/3 of1/4 van wat je aan olie hebt????!!) Ik heb 4 liter olie staan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de prijs voor meest doordachte commentaar gaat naar..

      Verwijderen
  2. Hahaha 4 liter lijkt me een beetje veel voor marinade tenzij je een erg groot feestje gaat geven? Met 1/3 of 1/4 bedoel ik deel van je eigen keuze aan olie.
    Je kiest dus bijv. 40 ml olie en dan neem je 10 ml balsamico-azijn.
    Het hangt echt af van de hoeveelheid vlees die je wilt gaan marineren. Succes! Ik hoor graag wat je van deze marinade vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en hoeveel peper en zout
    - knoflookpoeder
    - uienpoeder
    - paprikapoeder
    - honing?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leer toch gewoon eens wat voeling te hebben in de keuken en durf te experimenteren in de keuken (*)... Als je in de verste verte geen idee hebt rond mogelijke hoeveelheden van bovenstaande ingrediënten, kan je je toch best eens inschrijven voor een basis kookcursus.

    (*) Enkel bij patisserie heb je exacte hoeveelheden nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve mensen, ik heb het recept voor jullie aangepast. Uiteraard blijven die aantallen naar eigen smaak. De ene keer gebruik je wat meer olie of wat minder balsamico (ervaring leert!) Succes met maken en ik hoor graag of jullie deze marinade net zo lekker vinden als ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, ik heb heerlijk zitten smullen van je marinade voor de ribkarbonades.. Deze marinade ga ik zeker vaker maken! Dank je wel.

    PS: het zal vast ook lekker zijn met een lepel sambal er in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn om te lezen! Een lepel sambal kan er zeker in als je van pittig houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. DE BESTE MARINADE!!!!! THANX

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb ze iets verser gemaakt en een beetje gepimpd (maar de basis zat al erg euhm... lekker). Here we go:

    1 teentje look zeer fijngesneden
    1 kleine sjalot gesnipperd
    2 tl. dijon mosterd
    2 tl. honing
    2 el. balsamico
    8 el olijfolie (extra vergine)
    1 mini mespunt gerookt paprikapoeder (pikant Spaans superspul)
    1/2 tl fijngewreven komijnzaadjes
    1 el zoete Indonesische sojasaus
    enkele druppels Tabasco en Worcestershire
    zout en zwarte peper
    5 kleine verse salieblaadjes, fijngesneden

    De mosterd, komijn en salie geven het geheel nog iets meer punch. Ik gebruik het liefst stukken van de lage rib - het ras Duroc (d'Olives) is een aanrader. Even goed eerst even in een gloeiende pan dichtschroeien alvorens enkele minuten op een laag vuur en afgedekt verder te garen ('rosé').

    Oink,

    PYP

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk pimp your pork!! Bedankt voor jullie leuke reacties!!

    BeantwoordenVerwijderen