woensdag 11 november 2009

Mosselen

Ik kan niet vaak genoeg mosselen eten. Als het seizoen begonnen is dan kan ik niet wachten om ze te halen. Het liefste vers bij de visboer of in Yerseke maar aangezien dat niet altijd kan dan doet de supermarkt het ook vaak goed. Kijk altijd goed of ze er mooi uitzien en was ze goed. Ik zet ze altijd zo snel mogelijk in een schone emmer met koud water en die zet ik (als het buiten koud is) ook een paar uur buiten. Dan kunnen ze nog wat 'spugen'. Koop er alsjeblieft geen mosselgroenten of zo'n kruidenmix bij want daar gaan ze niet beter van smaken.

Het verhaal over die 'r' in de maand vind ik trouwens grote onzin. Dit jaar begon het seizoen al begin juli en in augustus vond ik ze zaaaalig. Daar zitten beiden geen 'r' in naar mijn weten. Ik eet ze eigenlijk tot december, daarna vind ik ze gewoon minder worden, maar ieder z'n mening. Ik kreeg ook nog wel eens discussie over de vraag of er wel of geen wortel in het recept moet. Het zou ze zoet maken. De ene keer doe ik ze er wel door en de volgende niet. Hieronder vind je in ieder geval mijn recept en de ingrediënten die ik iedere keer gebruik. Neem ook een grote pan. Ik kook altijd maximaal een kilo per keer. Als ik alle ingrediënten gesneden heb dan maak ik er 2 aparte bergjes van en zo hoef ik tussen het eten door ook niet nog te gaan staan snijden. Ik snijd alles lekker fijn want dan gaan de groenten tussen de mosselen in de schelp zitten net zoals op de foto.

Ingrediënten

- 1 kg mosselen per persoon (in dit geval 2 kg)
- 2 flinke uien
- 1 grote prei
- 2 teentjes knoflook
- 2 blaadjes laurier
- flinke lepel peterselie (potje diepvries)
- flesje bier of glas witte wijn
- verse peper en zout
- olie en boter


Bereidingswijze

Snipper de uien fijn (zo fijn mogelijk). Snijd de prei in halve ringetjes en was ze. Smelt de boter tesamen met de olie in de mosselpan. Voeg de ui toe en bak deze glazig. Voeg de prei toe en roer nog even goed. Tot slot de geperste knoflook er door. Voeg het laurierblaadje toe en dan de mosselen, zet het vuur hoog. Maal flink wat peper boven de mosselen en wat zout, voeg ook de peterselie toe. Giet daarover de wijn of het bier en zet het deksel op de pan. Laat ze koken (zie hieronder) en serveer direct met stokbrood of versgebakken frites. Vergeet niet wat van de groenten tussendoor uit de pan te vissen en op te lepelen!


Over het koken gaan ook allerlei verhalen rond. Ik gooi ze in de pan en doe het deksel er op. Als ze dan koken (dan zie je de bubbels tussen de schelpen) dan schud ik ze. Dan laat ik het weer even koken en dan zijn ze al klaar. Als ze te vroeg zijn dan proef je het omdat ze dan nog te zilt smaken. Maar vlak daarna zijn ze al gaar. Kook ze in ieder geval niet te lang want dan krijg je van die taaie kabouteschoenzooltjes!

Sausjes
Ik koop altijd zakjes saus (sorry échte koks!) van Calvé. De Napolitana en de Festival zijn hier thuis favoriet. Ook kochten we hier eens de kerriesaus van maar die maak ik nu zelf met kerriepoeder en yoghurtmayonaise. Bij het stokbrood doe ik wat kruidenboter (ook zelfgemaakt) daar kunnen je gasten ook tussendoor dan van smikkelen. Het sausje wat hier staat is ook erg lekker er bij!


Combinaties
Die zijn er nogal wat. Kijk maar eens rond op het web. Wortelen doe ik er dus ook vaak gewoon doorheen. Ook selderij of venkel smaakt er goed bij. Qua kruiden zijn er ook veel opties. Tijm of dille wordt ook wel gebruikt. Ook kun je room in je gerecht toevoegen of ze met een kerriesaus maken. Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik vaak het basisrecept maak. Mosselen zijn al zo bijzonder van smaak dat ik van mening ben dat je er niet teveel mee aan moet klooien.

Tot slot m'n laatste tip over mosselen. Als je ze aan het eten bent en je hebt het gevoel dat je er genoeg gegeten hebt stop dan. Als je door eet (omdat de pan leeg moet) dan word ik er misselijk van en hoef ik ze de komende tijd niet meer te eten. Als je op tijd stopt kun je ze de volgende dag bij wijze van spreken weer eten. Het is bij mij dan zo dat ik de week er op er altijd al weer zin in heb. Bovendien vind je hierna een recept voor wat je met de mosselen moet doen die je over hebt, dus maak je geen zorgen dat die verloren gaan.


Ik heb dit bericht trouwens juist op deze dag gepost want ongeacht alle berichten eet ik mosselen van juli tot nu. In december en in het nieuwe jaar smaken ze absoluut niet meer. Hier trouwens nog een filmpje over mosselen. Ik ben het niet met alles eens wat deze beste man zegt maar hij heeft wel passie voor mosselen, en daar draait het helemaal om!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten