zaterdag 21 november 2009

Pasta carbonara (die niet mislukt)


Het heeft bij mij even geduurt voordat ik dit recept onder de knie had. Eigenlijk was ik gewoon niet snel genoeg en heb ik te vaak geknoeid met room. Dat zijn de geheimen van een goede pasta carbonara. Ik maak hem altijd met verse spaghetti, maar kies je pasta naar smaak. Het sjalotje is trouwens ook naar keuze. Vaak laat ik deze halverwege. Eigenlijk is het beste geheim van deze pasta de verse ingrediënten. Ik heb wel eens bacon gebruikt, was niet vies maar pancetta heeft meer smaak. Gebruik ook geen gedroogde peterselie of gedroogde pasta. Als je het doet, doe het dan goed. En geniet dan als een echte Italiaan van deze overheerlijke pasta. Ik weet zeker dat je dan net als ik verkocht zult zijn en hem nooit meer anders wil eten en wil maken!
Ik lees op internet overal superveel verschillende recepten voor pasta carbonara. Met room, zonder room, met ei, zonder ei, met melk (?) met weetikveelwatallemaal. Hier heb je mijn recept en ik krijg hier nooit klachten, hij plakt goed, heeft goede verhoudingen en (het belangrijkste) hij is smakelijk.Het alleralleraller belangrijkste bij pasta carbonara is je timing. Het moment van je pasta afgieten en de saus maken is cruciaal. Daar kun je geen seconde in verspillen want daarmee valt of staat je gerecht.
Pancetta, dat is Italiaans ontbijtspek, maakt ook verschil maar omdat ik weet dat het in Nederland niet overal verkrijgbaar is gebruik ik zelfs soms ook spekreepjes. Niet van die waterige van de supermarkt maar lekkere van de slager. Wat altijd belangrijk bij het koken is, is dat je je ingrediënten van te voren klaar hebt staan en bij de hand hebt. Dat geldt ook voor deze pasta.

Ingredienten

- 2 eierdooiers, geklopt
- 150 gram pancetta (Italiaans ontbijtspek)
- 4 el goede olijfolie
- 2 sjalotjes fijngesneden
- 4 el fijngesneden peterselie
- ca. 100 gr. geraspte parmezaan en/of pecorino kaas
- vers gemalen peper en zout naar smaak
- 250 gr. pasta

Bereidingswijze

Kook de pasta volgens de verpakking, al dente. Bak de pancetta in de olijfolie met de sjalot tot geurig op laag vuur. Meng de eierdooiers met de kaas. Meng dit snel bij de gare pasta en meng het ook snel. Voeg als laatste het spek bij de hete pasta en roer goed door. Voeg als laatste de peterselie toe. Meteen serveren!

6 opmerkingen:

  1. Voor hoeveel personen is dit recept?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voor 2 á 3 personen (het is best een machtig recept en vult snel) als je er een salade en brood bij doet zou je zelfs 4 personen kunnen serveren. ik schrijf het er eigenlijk nooit bij omdat mensen er zelf nog dingen aan toe kunnen voegen of er een voorgerecht bij doen, dan zijn porties gewoon weer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er hoort echt verse zwarte gemalen peper in , komt de naam ook uit voort Carbonara , op de manier van de kolenbranders , vandaar die peper.
    Laat de peterselie maar weg , hoort niet , ui ook niet , verder goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jeroen van Rosmalen20 november 2018 om 19:22

      Indien u het land van noord tot zuid zou kennen dan zou u weten dat het gerecht overal anders bereikt wordt. De Dolomieten heeft een lekkere variant, maar ook onder Verona weet ik een stekkie waar het goed eten is. In de buurt van Rome zit er dan weer veel reuzel doorheen. En das nou net niet waar ik van hou. Maar het is dus overal anders. Zwarte peper als door u genoemd komt vaker niet dan wel voor. En verder ben ik geen liefhebber van peterselie en ook die vind je niet snel op een bord pasta in algemeenheid zelfs.

      En verder zou ik willen dat pecorino zoals hierboven vermeld, vaker door de carbonara zou worden gedaan in Italie. Want ook dat is geen vanzelfsprekendheid.

      Verwijderen
  4. Klassiek hoort de ui en de peterselie niet, maar ik vind het juist lekker op deze manier. Had laatst dat de 'saus' niet goed bond. Heb ik de hele pan nog heel even op zacht vuur gezet onder constant roeren, en toen was hij goed! Wellicht handige tip voor de beginners onder ons ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jeroen van Rosmalen20 november 2018 om 19:23

    Maak je nog steeds dit gerecht op bestelling? Zo ja, heb je een site(facebook of zo) waar je de mogelijkheden laat zien?

    BeantwoordenVerwijderen