woensdag 16 december 2009

Haricots verts met bacon

Vandaag de kerstboom opgezet en dan nu klaar voor het kerstmenu. Ik moet je zeggen dat ik met kerst altijd helemaal wegzwijmel bij de recepten en ideeën uit de Allerhande (en ik heb hem op tijd te pakken gekregen, yes!!) en als ik door m’n receptenboeken blader en wat op internet struin dan komen de ideeën boven borrelen. Uiteraard ga ik het met de kerst ook allemaal niet heel moeilijk maken. Uiteraard sta je toch langer in de keuken dan je had gewild, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Dit jaar dacht ik dus opeens in trio’s het ziet er altijd top uit op je bord en als je het ene gerechtje niet heel lekker vindt dan heb je nog twee keer kans haha!

Ik moet je eerlijk vertellen dat hoe meer mensen er komen eten hoe hoger de stress bij mij wordt. Ik heb altijd geleerd dat je nooit iets moet maken wat je nog niet kunt. Veel mensen gaan experimenteren met de feestdagen en dan krijg je dus van dat aangebrande of smaakloze eten. Dat je gerecht dan misschien wat eenvoudiger is dat ziet geen hond, als het goed smaakt en het gezelschap is goed dan heb je zo een onvergetelijke avond te pakken. De kunst is natuurlijk wel om je gerechtjes er tiptop uit te laten zien met de kerst. Ik ben geen voorstander van uren in de keuken (alhoewel dat op kerstavond wellicht wel kan) maar wel dat het er uit ziet alsof je er uren aan besteed hebt. Je hoeft het ook niet te overdrijven, het blijft thuis eten. Als ik top wil ga ik wel naar een sterrentent natuurlijk!

Deze kerst zit ik aan iets échts eenvoudigs te denken. Qua vlees kom ik er altijd bij de slager wel uit. Ze hebben zulke mooie grote stukken vlees die je kunt braden. Gevogelte, wild of vis. Of een lekker stukje ossenhaas voor iedereen? Komt helemaal goed. Ik maak er een heerlijke puree bij. Door de puree doe ik dan iets bijzonders. Koolraab, knoflook,rucola etc. Komt dus ook helemaal goed. Met de groenten worstelde ik. Vorig jaar had ik een mooi gebakken witlofje, maar dit jaar zag ik het licht en bedacht me dat er niets sjieker is dan een bosje van boontjes met spek! Oftewel: haricots verts met bacon.

Ik geloof dat ik hier niet veel recept voor nodig heb (ingrediënten zijn boontjes en reepjes bacon!). Het leuke is dat je dit ook voor een hele grote groep kunt maken. Dan kook je alle haricots vert van tevoren en bak je ze met spek in de oven af. Wil je nog meer groenten dan past er zeker een simpele salade er bij.

Als voorgerechtje past hier goed de salade met geitenkaas en peer bij. Als dessert zou dit puddinkje ook niet misstaan.

Uiteraard zijn er andere lekker ideeën voor de kerst te verzinnen:
Wat dacht je van een
trio van zalm, vis met worteltjes en chocoladepotjes als dessert?

Ik wens je succes met het samenstellen van jouw kerstmenu!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten