vrijdag 11 december 2009

Boerenkoolstamppot


Uiteraard ook een ouderwetse klassieker. Nu het echt winter is en zelf gaat vriezen komt bij ons pas de boerenkoolstamppot op tafel. Heerlijk met worst én spekjes. Hoeveel ik ook op internet zoek, ik vind nergens het recept voor mijn eigen boerenkool. Wij vinden hier thuis namelijk dat de boerenkool vaak iets te lang mee heeft gekookt en geen smaak meer heeft. Nu ben ik absoluut geen voorstander van boerenkool die te kort heeft gekookt, want dat is niet te eten. Maar boerenkool die je gelijk met je aardappels opzet vind ik echt te doorgekookt. Goed, ieder z'n mening. Hier komt ie en ik ben benieuwd hoe jij hem maakt.

Ingredienten


- 600 gr schoongemaakte boerenkool
- 1 kg kruimige aardappelen
- 2 dl melk
- spekjes
- gesnipperde ui
- 1 flinke klont roomboter
- peper en zout

Bereidingswijze

Schil de aardappelen en snijd ze in gelijke stukken. Zet de aardappelen op het vuur en zodra ze beginnen te koken doe je alle boerenkool in de pan, de worst in het plastic er bovenop, en het deksel er op. Laat het geheel net zo lang koken tot de aardappelen goed doorgekookt zijn (prik er in met een vork). Bak de spekjes uit en bak de gesnipperde ui in het vet. Giet de hele pan leeg in een vergiet en giet het snel weer terug. De klont boter mag er in en het deksel snel weer op de pan terug. Even laten staan. Warm de melk op (in een pannetje of mok in de magnetron) en doe er peper en zout doorheen. Haal het deksel van de pan en giet de helft van de melk er in. Mix de stamppot met de mixer goed door (evt. meer melk als het niet smeuig genoeg is. Niet te lang mixen, dan wordt het slijmerig. Breng op smaak met peper, zout en eventueel nootmuskaat (ik houd niet van nootmuskaat dus laat ik het achterwege). Houd je van jus er bij? Vries dan wat van de jus van het vleesstoofpotje en serveer dat er bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten