donderdag 31 december 2009

Purperrode stoofpeertjes

Volgens mijn oma maakt ieder stoofpeertjes op zijn of haar eigen manier. Ik vind het fantastisch als ze superrood zijn. Vandaag had ik geen kaneelstokje in huis dus het maar eens geprobeerd met gewone kaneelpoeder en dat is perfect gelukt.

Het mooiste vind ik wel als je gewoon nog ziet dat het peertjes zijn en het steeltje er nog aan zit. Dat lukt meestal prima als ik het puntmesje onder het steeltje heb als ik het peertje doorsnijd. Mijn moeder snijd de peer gewoon in stukjes en dat is qua smaak ook heerlijk, maar ieder dus z'n eigen peertjes.

Vaak hebben wij hier thuis een goedkope wijn van de Aldi om mee te koken maar meestal hebben we een restje wijn over (van een etentje) en die gieten we dan niet weg maar bewaren we (tegenwoordig handig met schroefdop of anders met de vacuvin) en die komen bij dit recept of bij het recept van
stoofvlees goed van pas.

Op een hele pan peertjes kies ik voor de driekwart wijn en 1 kwart water. Port (hoe goedkoop deze ook mag zijn vind ik zonde). Verder voeg ik suiker, kaneel, balsamicoazijn en een klein snufje kruidnagelpoeder toe. Smaken heerlijk en zijn erg mooi rood, mooi donker dus purperrood. Bind de saus niet in met maizena, doodzonde en als je hem heel even laat inkoken blijft hij mooi helder en heb je hetzelde resultaat. Als je een beetje ongeduldig bent dan kun je dat wel doen natuurlijk.

Ingrediënten

- 1,5 kilo stoofperen (Gieser Wildeman)
- restje rode wijn (halve fles)
- kaneelstokje
- suiker
- citroensap of een sinaasappel in stukken er in (haal je er later uit)
- klein beetje kruidnagel (naar eigen smaak)

Bereidingswijze

Schil de peertjes zo dat het steeltje er nog aan zit. Hol het klokhuis met een puntmesje er uit. Zet de peertjes op met de andere ingrediënten en vul dit af met water. Laat het 3 uur stoven en je hebt je peertjes.


Wil je ze nog roder dan rood? Gebruik dan perenrood dan komt het zeker goed!! Stoofpeertjes zijn heerlijk bij het stoofvlees, aardappelpuree, Hollandse groenten etc.
Veel mensen eten ze na het hoofdgerecht, bij mij mogen ze gewoon altijd op het bord.
Een dag na het maken smaken ze, naar mijn mening, nog lekkerder en gebruik ik ze in een salade met geitenkaas en pijnboompitjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten