zondag 13 december 2009

Kaasbolletjes


Nu ik toch lekker 'ouderwets' bezig ben kan ik ook wel vertellen dat ik vroeger heel erg vaak kaasbolletjes maakte. Tegenwoordig lekker als borrelhapje maar als kind at ik er gewoon een berg achter elkaar op. Als je geen zelfrijzend bakmeel in huis hebt (wat ik dus niet meer koop) gebruik dan een theelepel bakpoeder, werkt net zo goed als je het mij vraagt. Je hoeft voor mij ook niet per sé naar de kaasboer om een lekkere oude kaas maar een belegen of een restje oud belegen doet het ook perfect. Je kan de bolletjes zo groot of zo klein maken als je wil. Bij ons hebben ze meestal het formaat van een knikker (iets groter) voordat je ze bakt. Pas op, ze zijn moeilijk om af te blijven!

Ingrediënten

- 100 gram zelfrijzend bakmeel
- 75 gram oude geraspte kaas
- 50 gram koude boter
- peper en zout

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 175 graden. Zeef de bloem met bakpoeder in een kom en schep de kaas er met een lepel zo luchtig mogelijk door. Voeg daarna boter, zout en wat peper naar smaak toe. Snij de boter met twee messen snel in kleine stukjes. Kneed met een koele hand snel een samenhangend deeg. Vorm er balletjes van ruim een centimeter en leg ze met afstand op de bakplaat. Plaats ze ongeveer 20 minuten midden in de oven. Warm lekker maar koud ook. Goed te bewaren in een koektrommel of afgesloten bakje.

2 opmerkingen:

  1. lekker en gemakkelijk te maken, maar ik heb er toch een eierdooier aan toegevoegd, ik kreeg anders geen kneedbaar deeg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als je boter op kamertemperatuur gebruikt is het ook al sneller een smeuiger deeg
    hoe was het met die eierdooier? ik ben wel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen