zaterdag 26 december 2009

Courgettesoep met gerookte zalm



Ik ben dol op courgettes. We hebben er hier thuis altijd wel één in het koelvak liggen en ik vind hun toepassingen eindeloos. Dit recept voor soep had ik echter sinds lange tijd niet meer gemaakt en ik kwam het tegen en dacht, oh ja!

Het is een erg eenvoudig te maken soep (hoe kan het ook anders met mijn recepten) en toch zeer smakelijk.


Ingrediënten

- 1 grote courgette, in blokjes van 1 cm of kleiner
- creme fraiche of roomkaas
- bouillonblokje (kip of groente)
- 30 g boter
- 1 ui, gesnipperd
- 100 gram gerookte zalm of een bakje zalmsnippers
- 1 eetlepel fijngesneden dille of basilicum

Bereidingswijze

Maak de bouillon in een soeppan. Verhit de boter in een koekenpan en fruit de ui ca. 3 minuten. Voeg de courgette toe en laat die zacht worden. Schep een paar lepels bouillon bij de groenten als ze zacht zijn en laat dit even met het deksel op de pan stoven. Als het genoeg gestoofd heeft
voeg dan de crème fraîche en de rest van de bouillon toe en pureer alles met een staafmixer tot een glad mengsel. Warm de soep goed door en breng op smaak met zout en peper. Schenk de soep in borden of koppen en garneer met reepjes gerookte zalm en basilicum of wat dille.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten