donderdag 17 december 2009

Pommes duchesse



Ik struikelde vroeger in mijn kerstmenu het meeste over het hoofdgerecht. Ik had geen idee hoe, waar en wat en meestal had ik iets moeilijks en kwam er niets van terecht.
Tegenwoordig ben ik daaar helemaal vanaf. Van mijn voorgerechtjes maak ik iets indrukwekkends en mijn hoofdgerecht is gewoon goed. Meestal aardappel, groente en vis of vlees. En dan alledrie die varianten op een feestelijke manier. Ik maak regelmatig aardappelpuree. Laatst zag ik een recept voor zelf gemaakte pommes duchesse en ik was helemaal om. Het is zo leuk om deze torentjes op je bakplaat te maken en je wekt er veel meer indruk mee dan die apparaatjes uit een zakje.

Ingrediënten

- 1 kg vastkokende aardappelen
- 50 gram roomboter
- scheutje melk
- 2 eierdooiers
- zout
- peper

Bereidingswijze


Schil de aardappelen en kook ze goed gaar. Afgieten en dan pureren met de boter, melk en de eierdooiers. Op smaak brengen met peper en zout. De puree goed vermengen. Doe de puree in een spuitzak en spuit toefjes op bakplaat. Plaats de bakplaat in voorverwarmde oven op 200 graden en bak ze goudbruin, krokant af.

Serveer ze met een heerlijk gebakken stukje vlees. Ossehaaspuntjes zijn er heerlijk bij, maar een mooi getrancheerd varkenshaasje doet het ook goed. Uiteraard passen de haricots verts er ook mooi bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten