donderdag 7 januari 2010

De kunst van aïoli


Aioli heeft zelfs haar eigen wikipedia-pagina, dan doe je het als 'sausje' erg goed lijkt me. Nu moet ik je bekennen dat er van aioli ontzettend veel recepten te vinden zijn maar dat ik er gigantisch veel van geprobeerd heb... en je raad het al; die zijn allemaal mislukt. Gelukkig wilde een bevriende chefkok mij zijn recept geven.

De kunst van aioli is om weinig knoflook te gebruiken. Ik zie soms recepten voorbij komen waar er flink wat teentjes in gaan. Less is more, want je stinkt na het eten toch al een uur in de wind en teveel maakt je aioli gewoon niet lekker.

Ingrediënten

- 2 grote teentjes knoflook
- 1 eierdooier
- 250 ml olijfolie (kan meer of minder zijn)
- zeezout

Bereidingswijze

De knoflookteentjes uitpersen en vervolgens in de stamper en vijzel met zout verder fijnmaken. Dit mengsel in een kom doen en de eierdooier toevoegen. Al klutsend met een garde flink kloppende heel langzaam druppelsgewijs de olijfolie toevoegen met tot slot eventueel een paar druppels citroensap naar smaak.

Heerlijk met versgebakken bruin brood of bij rozemarijnaardappels.

Nog een tip! Als je aïoli in de schift dreigt te raken (gaan klonteren) en je ziet dit op tijd dan moet je een beetje melk of water langs de rand laten lopen en dat er doorheen kloppen, zo haal je de aïoli uit de schift.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten