vrijdag 23 oktober 2009

Pompoensoep (die iedereen kan maken)


Volgens mij zijn er op internet echt 38 miljoen recepten voor pompoensoep te vinden. Bij mij is het ooit begonnen met een pompoen die ik kreeg en dat ik dacht 'Wat moet ik daar nu toch mee!?!?' Die soep mislukte jammerlijk. Ik kan maar 1 tip geven en dat is geduld. Welke pompoen je ook gebruikt hij moet gewoon net zo lang op staan totdat alles zacht (tot moes) is. In het begin heb ik m'n messen bot gesneden op het schillen van die knoertharde pompoenen, tegenwoordig dus gewoon met schil en ik vind dat er dan meer smaak in zit en inderdaad meer kleur. Verder gebruik ik naar smaak wat wortelen, rozemarijn of aardappelen. Ook kun je wat bieslook voor de garnering gebruiken.

Ingrediënten

- 1 eetlepel margarine + scheutje olijfolie
- 2 uien
- paar teentjes knoflook in stukjes gesneden
- pompoen (halve kilo of iets daar in de buurt, groter mag ook) zonder de zaadjes en in blokken gesneden (van gelijk formaat)
- peper en zout
- 1 aardappel en paar wortelen in stukjes
- 1000 ml kokend water (of minder, hoe dik jij de soep wil hebben)
- 1,5 bouillonblokje
- scheutje room of een klodder créme fraiche per persoon


Bereidingswijze

Smelt de margarine en olijfolie in een pan. Bak de ui met knoflook enkele minuten tot deze glazig is op een matig vuur. Voeg de pompoen (en evt. de wortelen en de aardappelen) en een scheut water toe. Breng aan de kook en laat de pompoensoep gedurende 10 tot 20 minuten stoven/sudderen op een lager vuur. Dus net zo lang tot de pompoen helemaal zacht is. Tussendoor wel af en toe roeren. Wordt het te droog doe er dan nog een scheutje water bij, maar niet alles. Als alles helemaal zacht is voeg je de liter kokend water toe en de daarin opgeloste bouillonblokjes. Pureer de soep met een staafmixer tot een glad mengsel (pas op voor spetteren). Breng de pompoensoep op smaak met zout en peper. Garneer de pompoensoep met de room (of een klodder créme fraiche) en de bieslook en smullen maar.

Omdat ik meestal een flinke pompoen heb krijg ik ook een flinke pan vol soep. Deze vries ik in zodat ik de hele winter van mijn pompoensoep kan genieten! (wel zonder die room invriezen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten