woensdag 21 oktober 2009

Overheerlijke frambozenpudding


Alhoewel de zomer nu toch wel echt voorbij is krijg ik altijd een zeer zomers gevoel van dit nagerecht wat ik ooit in de Allerhande las. Toch maak ik dit recept meer in het najaar omdat het een stevig gerecht is door de pudding. Ook maak ik best flinke porties. Nu kunnen frambozen op dit moment soms prijzig maar dan is het wellicht iets om voor volgend jaar te onthouden. Als de frambozen namelijk op de markt niet al te duur zijn dan schaf ik zoveel mogelijk doosjes aan. In oktober wil ik nog wel eens geluk hebben en zo zag ik zaterdag op de markt hele mooie én smakelijke frambozen. Onderweg naar huis snoep ik de helft al leeg en de frambozen die over zijn gaan in een ruime diepvrieszak plat in de vriezer. Ik doe de zakjes maar halfvol zodat ze los van elkaar bevriezen. Als ze dan diepgevroren zijn gaan ze bij elkaar in een zak (hersluitbaar). Zo kan ik er de hele winter van genieten. Ik zweer trouwens bij m'n extra vrieskist. Ik denk dat als je een beetje wil koken (en niet elke keer naar die supermarkt wil hollen) een goede diepvriezer onontbeerlijk is.

Ingrediënten

- 1 l melk
- 65 g custard (pak a 400 g)
- 1 zakje vanillesuiker
- 60 g suiker
- 75 g aardbeienjam of frambozenjam
- 6 beschuiten
- 1 bakje frambozen (125 g)

Bereidingswijze

Breng de melk aan de kook, houd 3-4 eetlepels koude melk achter. Meng de custard met de 2 soorten suiker en roer er de achtergehouden koude melk door. Maak een glad papje van de custard (zorg dat u alle klontjes eruit roert). Roer 3 eetlepels gekookte melk door het custardpapje. Schenk dit custardpapje al roerend door de rest van de gekookte melk en laat het op een laag vuur 2 minuten zachtjes doorkoken, blijf roeren. Laat de custard circa 10 minuten afkoelen. Verwarm de jam met 150 ml water en roer dit tot een sausje. Verkruimel de beschuiten, verdeel ze over de 6 glazen en schenk er de helft van het sausje op. Verdeel de custard over de glazen en schenk er tot slot de rest van het sausje over. Garneer met de frambozen en serveer de pudding nadat hij is afgekoeld.

In plaats van beschuit is het ook heel lekker te maken met; kaneelsbeschuitjes, cake, bastogne koeken en gemalen Maria-biscuitjes

Houd je niet zo van frambozen? (wat ik me overigens niet voor kan stellen) dan kun je ook bramen of aardbeien (die wel vers) gebruiken.

Verder kun je varieren met verschillende soorten jam (aardbeien, frambozen, bosvruchten, abrikozen, pruimenjam).

Geniet!!

1 opmerking: