vrijdag 30 oktober 2009

Ovenschotel met gehakt, aardappel en groente

Eigenlijk hoef ik niet te bloggen over dit recept. Volgens mij kent namelijk écht iedereen dit en heeft iedereen ook wel zijn of haar eigen variant er op. Wel reden genoeg natuurlijk om mijn variant met je te delen. Dat is er natuurlijk ook niet één. De afgelopen jaren heb ik heel wat afgestoeid met de ovenschotels en ik moet je eerlijk bekennen de ene was nog lekkerder dan de ander en ik krijg er geen genoeg van. Zeker nu ik net het weerbericht zag dat het nog kouder wordt en gaat regenen.. brrrr!! Echt de tijd om de wintergerechten weer volop op tafel te gaan zetten.

Ingrediënten

- aardappelpuree (aardappels koken met boter en melk en de mixer)
- groente naar keuze (prei, zuurkool met ananas, courgette, paprika, andijvie, doperwtjes, spitskool, rode kool etc. etc.)
- gehakt
- ui en knoflook
- kruiden (cajunkruiden, provencaalse kruiden, hacheekruiden etc. etc.)
- geraspte kaas (ook naar keuze maar een belegen kaas doet het ook al goed)

Bereidingswijze

Nou ja, een kind kan de was doen. Je bakt het gehakt met de ui en de groente er in of er naast. Het gehakt kruid je met de kruiden en daarop smeer je de aardappelpuree, kaas er op en in flink hete oven in zo'n 15-20 minuten gaar laten worden. Als je de groenten apart bereid dan doe je deze eerst in de schaal, dan het gehakt en daarop de puree.

Volgens mij kunnen vanuit deze basis miljoenen recepten ontstaan. Na dat het gehakt (welke je ook door kip kan vervangen) gaar is kun je natuurlijk nog van alles toevoegen naar smaak. Belangrijk is dat je zorgt dat het geen droog gerecht wordt. Je kunt ook kaassaus gebruiken (bovenop de aardappel) of tomatenblokjes (door het gehakt).

Mocht je niet genoeg inspiratie hebben gekregen dan zal ik nog eens wat noemen;
champignons, boontjes, wortelen, appel, witlof, courgettes, tomaten, spinazie, bloemkool, boerenkool en ga zo maar door!! Wij vonden hier thuis dat alles wat je normaliter op je bord eet (aardappelen, vlees en groente) dat je daar net zo goed een schotel van kan maken. Tot nu toe zijn al die combinaties heerlijk gelukt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten